Dezinfekce podstatně zvyšuje bezpečnost pacientů a zdravotnického personálu.
Ve zdravotnictví se používá:
- dezinfekce rukou zdravotnického personálu,
- dezinfekce pokožky pacienta před jejím porušením,
- dezinfekce povrchů, ploch a předmětů.
Nejčastější chyby při provádění dezinfekce:
- Nedodržení návodu k použití od výrobce a pokynů v bezpečnostním listu dezinfekčního prostředku.
- Použití dezinfekčního prostředku pro účel, pro který není určen.
- Dezinfekce vlhkých rukou (následkem je snížení účinnosti dezinfekce).
- Nedodržení doby expozice a množství dezinfekčního přípravku při dezinfekci kůže pacienta.
Dezinfekční prostředky – hořlavé kapaliny
Dezinfekční prostředky s obsahem ethanolu jsou hořlavé kapaliny (dále jen „HK“):
- ve zdravotnických zařízeních lez u léků je možné ukládat nejvýše 500 litrů HK z toho nejvýše 100 litrů kapaliny I. třídy nebezpečnosti,
- obaly s objemem větším než 1 litr HK musí být uloženy v uzavíratelných skříních,
- při manipulaci s HK musí být zajištěno dostatečné větrání, aby nemohla vzniknout výbušná koncentrace,
- musí se zabránit kontaktu HK a materiálnu obsahujícího HK s možnými zdroji zapálení,
- obaly, ve kterých jsou uloženy HK musí být označeny,
- pro uložení HK se používají výhradně originální obaly pro ně určené,
- místo uložení HK je označeno bezpečnostním značením,
- z místa uložení HK musí být umožněna snadná evakuace – úniková cesta a východ musí být vždy plně průchodné,
- obaly s HK musí být zajištěny proti pádu,
- plné obaly s HK a prázdné nevyčištěné obaly s jedním otvorem nesmějí být uloženy otvorem dolů.
Nízkovroucí hořlavé kapaliny je možné skladovat:
- maximálně 10 litrů v křehkých přepravních obalech a 20 litrů v jiných obalech,
- v křehkých přepravních obalech do max. objemu 1 l.
- odděleně od ostatních hořlavých kapalin.
Legislativa
Zásady bezpečné práce
Při provádění chemické dezinfekce se dodržují tyto základní zásady:
- K chemické dezinfekci se používají oznámené biocidní přípravky nebo dezinfekční přípravky deklarované jako zdravotnické prostředky.
- Při manipulaci s dezinfekčními prostředky hrozí riziko vážného podráždění až poškození očí, pokožky atd. Nebezpečí se zvyšuje především při rozlévání a přelévání dezinfekčního prostředku, kdo může dojít k rozstřiku a odparu. Je třeba zajistit OOPP, dostatečné větrání a další potřebná opatření (například zákaz jídla, pití a kouření apod.).
- Je třeba používat přidělené OOPP na základě identifikovaných a zhodnocených rizik především pro ochranu zraku a rukou. Doporučené OOPP jsou uvedeny v bezpečnostním listu dezinfekčního prostředku.
- Důležité je dodržovat ustanovení bezpečnostního listu a návodu k použití dezinfekčního prostředku a seznámit s tím dotčené zaměstnance, případně další osoby.
- Dezinfekční roztoky se připravují rozpuštěním odměřeného (odváženého) dezinfekčního přípravku ve vodě.
- Dezinfekční prostředky se připravují pro každou směnu čerstvé.
- Vícedenní dezinfekční přípravky lze použít pouze pro dvoustupňovou dezinfekci a vyšší stupeň dezinfekce podle návodu výrobce,
- Při přípravě dezinfekčních roztoků se přípravky považují za 100 %,
- Po spotřebování dezinfekčního přípravku v dávkovačích je nutné dávkovač mechanicky omýt, doplnit dezinfekčním přípravkem a označit datem doplnění a expirace a názvem dezinfekčního přípravku,
- Předměty a povrchy kontaminované biologickým materiálem se dezinfikují přípravkem s virucidním účinkem,
- Při použití dezinfekčních přípravků s mycími a čistícími vlastnostmi lze spojit etapu čištění a dezinfekce,
- K zabránění vzniku selekce (popř. rezistence) mikrobů vůči dlouhodobě používanému přípravku se střídajídezinfekční přípravky s různými aktivními látkami.
- Předměty, které přicházejí do styku s potravinami, se musí po dezinfekcidůkladně opláchnout pitnou vodou.
Legislativa
- § 104, zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
- § 3, nařízení vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků
- § 4, nařízení vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků
- Příloha č. 4, čl. II.I, odst. 2 vyhlášky č. 306/2012 Sb. o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče
Dokumentace o provádění dezinfekce
- Dokumentace kontroly procesu přístrojové dezinfekce invazivních a neinvazivních zdravotnických prostředků se dokládá automatickým výpisem hodnot přístroje nebo fyzikálním nebo chemickým indikátorem nebo bioindikátorem.
- Dokumentace procesu pasterizace je doložena výpisem nebo záznamem fyzikálních parametrů.
- Písemná a elektronická forma dokumentace mycích a dezinfekčních zařízení se archivuje minimálně 5 let od provedení kontroly procesu.
Legislativa
Kontrola účinnosti dezinfekčního procesu v mycích a dezinfekčních strojích je
Kontrola účinnosti dezinfekčního procesu v mycích a dezinfekčních strojích je prováděna průběžně. Nejméně jednou za 3 měsíce se dokladuje pomocí záznamu ze zařízení nebo fyzikálních či chemických indikátorů nebo bioindikátorů.
Provozovatel odpovídá za to, že výběr typu mycího a dezinfekčního zařízení, provozní cyklus, kvalita provozních médií a chemikálií bude odpovídat příslušné vsázce.
Kontrola musí prokázat, že mycí a dezinfekční proces zajistí snížení počtu životaschopných mikroorganismů na na předem stanovenou úroveň, která je vhodná pro jeho další zpracování nebo použití.