Každý zaměstnavatel musí alespoň jednou za kalendářní rok roce provést na všech svých pracovištích prověrku BOZP.
Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, § 108, odst.5:
Zaměstnavatel je povinen organizovat nejméně jednou v roce prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích a zařízeních zaměstnavatele v dohodě s odborovou organizací a se souhlasem zástupce zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zjištěné nedostatky odstraňovat.
Vlastní rozsah a obsah roční prověrky není předepsán a určuje jej organizace s přihlédnutím ke svým specifickým podmínkám.
Cíl roční prověrky
- komplexní prověření zajištění BOZP na všech pracovištích tj. dodržování právních norem i vnitřních předpisů BOZP organizace.
- odstranění zjištěných závad.
Kdy?
Prověrku lze provést kdykoli v kalendářním roce, není nutné ji provést v lhůtě 12 měsíců která začíná běžet ode dne provedení předešlé prověrky. U větších organizací doporučujeme provádět na etapy.
Kdo?
Právní předpis (Zákoník práce pouze určuje, že prověrka je provedena “v dohodě s odborovou organizací a se souhlasem zástupce zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci”. Tzn. že se ani odbory ani zástupce zaměstnanců pro oblast BOZP (pokud jsou v organizaci ustanoveny) se prověrky nemusí nutně zúčastnit, postačí, že bude prováděna s jejich vědomím.
Prověrky by se měli zúčastnit:
- Člen top managementu odpovědný za BOZP v organizaci,
- Osoba odborně způsobilá v prevenci rizik pro organizaci – bezpečnostní technik.
- Vedoucí kontrolovaných pracovišť.
- Poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Obsah prověrky
Doporučujeme provádět současně kontrolu stavu BOZP a PO, přestože to právní předpisy nevyžadují. Níže uvedený seznam je orientační.
- Odstranění neshod z předešlé prověrky.
- Kontrola plnění úkolů v BOZP přiřazených jednotlivých pracovních pozicích (stanoveno v organizační směrnici BOZP)
- Kontrola funkčnosti jednotlivých prvků řízení BOZP a pO
- Zajištění garance odborně způsobilých osob (pokud jsou k provozu třeba) : osoba odborně způsobilý v prevenci rizik, požární technik, preventista PO, koordinátor BOZP…)
- Soulad kolaudačního rozhodnutí popřípadě nájemní smlouvy s provozovanými činnostmi.
- Důkazy o provádění kontrolní činnosti a monitorování nebezpečných činností o odstraňování zjištěných závad.
- Identifikace a zhodnocení rizik – zda odpovídá aktuálnímu stavu. Důkazy o řízení rizik. Výměna rizik při současné práce více organizací na jednom pracovišti apod.
- Zařazení prací do kategorie – kategorizace prací – zda odpovídá aktuálnímu stavu.
- Kontrola aktuálnosti dokumentace.
- Důkazy o účasti zaměstnanců na zajišťování BOZP a PO.
- Provádění školení a vzdělávání zaměstnanců včetně odborných školení. Komplexnost, odbornost lektorů, důkazy o provedených školeních.
- Zajištění pracovnělékařských služeb – zdravotní prohlídky, poradenství, dozor na pracovištích.
- Vybavení pracovišť věcnými prostředky PO a prostředky první pomocí.
- Pracovní úrazy – vedení záznamů a záznamů, evidence, šetření, odškodnění.
- Osobní ochranné pracovní prostředky – používání, aktuálnost směrnice pro poskytování OOPP, kompatibilita OOPP používaných současně.
- Stroje a technická zařízení (včetně vyhrazených technických zařízení)- zpracování a aktuálnost dokumentace (místní provozně bezpečnostní předpisy), provádění údržby, pracovní prostor,způsobilost obsluhy, kontroly revize a zkoušky (včetně zpracovaného harmonogramu), dotažitelnost dokumentace od výrobce, stav STOP vypínačů, bezpečnostní značení…..
- Skladování – úplnost a aktuálnost místního provozního řádu skladu, způsob skladování, manipulační prostory a cesty, označení cest, manipulačních prostorů,podlah a regálů.
- Kontrola všech pracovišť – dodržování zákonných i vnitřních předpisů.
- Kontrola povědomí zaměstnanců o systému řízení BOZP a PO – formou dotazů.
Vyhodnocení prověrky
O průběhu prověrky je proveden záznam, který obsahuje především seznam neshod, návrhu k jejich odstranění, zodpovědnou osobu za odstranění a termín odstranění.